Het verhaal achter een grafiek
Door RecraPlan12-9-20242 min lezen

Het verhaal achter een grafiek

Achter elk datapunt schuilt een verhaal. Waarom registreert een sensor een afwijking? Wat is de oorzaak, en hoe kunnen we het zo goed mogelijk oplossen? Dit keer vertellen we het verhaal van een warmwaterregistratie in een sanitair gebouw op een vakantiepark in Gelderland.

Het was een prachtige maandag in september. Na een warme, benauwde dag begonnen de wolken zich te verzamelen voor een enorme onweersbui, zoals dat wel vaker gebeurt in Nederland. De dag sloot af met donder, bliksem en, zoals de laatste tijd steeds vaker, heel veel regen. De gasten van het restaurant zaten gezellig binnen of knus in hun caravan, wachtend tot het spektakel voorbij zou zijn.

Gelukkig duurde de bui niet lang, en al snel maakten de wolken plaats voor een mooie nazomeravond. Maar toen, in het sanitairgebouw, waren de stoppen uitgeslagen door het onweer — precies die van de groep waar de warmwaterboiler op zat. De temperatuur van het water begon te dalen, en de douches werden langzaam kouder en kouder.

Eén van de gasten, die lekker voor zijn caravan zat, besloot dat het tijd was voor een verfrissende douche. Hij pakte zijn handdoek, groette zijn vrouw en keek nog even naar de laatste wolken die wegwaaiden. “Na zo’n benauwde dag is een heerlijke douche precies wat ik nodig heb,” dacht hij. Fluitend liep hij naar het gebouw en koos zijn favoriete douche. Hoewel alle douches hetzelfde waren, had hij toch zijn lievelingsplek.

Hij kleedde zich uit en draaide de kraan open. Het water voelde niet erg warm. “Ach, dat komt zo wel,” dacht hij, maar nee, de douche werd kouder en kouder. Zijn humeur verslechterde. Met een chagrijnige blik draaide hij de kraan dicht en wilde al stampvoetend naar de receptie lopen. Maar… dit alles gebeurde gelukkig niet. Dit gebeurde er namelijk echt:

Want… aan het warmwatersysteem was een sensor van RecraPlan gekoppeld. Toen de waarde onder het normale niveau daalde, ging er direct een alert naar de technische dienst. Een medewerker sprong in de clubcar, reed naar het sanitairgebouw en inspecteerde de technische ruimte. “Aha, een stop eruit!” Na het resetten van de stroom en het controleren van het systeem herstelde de warmwatervoorziening zich snel.

De meneer met de handdoek kwam de hoek om en groette de medewerker van de technische dienst. “Fijne avond!” “U ook, en geniet van een heerlijke douche,” antwoordde de medewerker met een glimlach.